Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. április | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2016. július

A főszerkesztő üzeni

Az autóvilág számokban

Az autóipar – ezen belül az autógyártás – súlyát egy ország gazdaságában jól mutatja a közvetlenül ebben a szektorban dolgozók aránya a munkával rendelkező lakossághoz képest. A 2013-as adatok szerint az EU átlaga 0,95%. A csehek vannak az élen (2,7%), őket a szlovákok követik (2,25%), a harmadik hely Németországé (1,95%), a negyedik 1,65%-kal Magyarország. Minket Románia követ 1,49 százalékkal. Európában a szektorban 2,3 millió ember dolgozik. A legtöbb munkással Németország bír, itt a létszám 815 127. A többiek messze lemaradnak, a sorrend Franciaország 23 458 fő, Lengyelország 162 830 fő, a cseheknél 142 556 fő. Magyarországi dolgozói létszám 74 362. Szlovákia 61 857 dolgozót számlál az autógyártó iparban. A világ közútijármű-gyártása 2015- ben, régiókra bontva: az első Kína Hongkonggal és Tajvannal együtt 24,826 millió járművet gyártott, éves növekedése 2,77%, részaránya 27,12%. Európa, a szovjet utódállamokat (CIS) beleszámítva, nagyon nem maradt el a maga 21,428 millió darabjával. Növekedésünk 3,8%, világtermelési részaránya 23,41%. Észak-Amerika termelési darabszáma 18,053 millió egység, növekedése 3,03%, világtermelési részaránya 19,72%. A negyedik Japán és Korea 13,644 millióval, a termelés –3,06 százalékkal csökkent, részarányuk a világban így is 14,91%. A világtermelés 2010 óta folyamatosan nő. Személyautó-gyártásban 2015-ben is a fenti sorrend alakult ki, Kína vezet 26%-kal.

A haszongépjárműgyártási szektorban 2015-ben Kínáé a vezető szerep 31%-kal, őt az észak-merikai régió követi 22%-kal, a harmadik 18 százalékkal Európa. Az utóbbi két évben csökkent
EDITORIAL DR. NAGYSZOKOLYAI IVÁN főszerkesztő a termelés, 2014/15. rátája –2,4%, az összdarabszám 18,1 millió. 2015-ben az európai személyautó- gyártás (EU19) összdarabszáma
16 016 832 volt, három éve növekvő számot mutat. A legtöbb autó Németországban gördült le a szalagokról, 5 557 943 db, a második Spanyolország (2 274 826 db), a harmadik Nagy-Britannia (1 588 062 db), a negyedik Csehország (1 244 406 db). Magyarország 522 944 darabbal a 8. Ha az összesen gyártott darabszámot nézzük, rosszabb a helyezésünk, mert nálunk nem jegyeznek haszongépjármű-gyártást.

Az EU-ban egy közvetlen autógyári munkás által előállított gépjárműdarabszám kimutatásában Spanyolország vezet 16,48 egységgel. Szlovákia a harmadik 13,38 darabbal, az EU-átlag 7,11. A magyar mutató 4,21. Európában (földrajzilag minden államot beleszámítva) 2015-ben 19,317 (szgk. 16,6) millió új járművet helyeztek forgalomba. Észak-Amerikában 25,8 milliót (szgk. 20,7), Ázsiában
40,8 (szgk. 31,8) milliót. Magyarországon 2015-ben mindösszesen 100 933 gépjármű került forgalomba, ebből személygépjármű 77 171 darab volt. Európa 27 országából az összjárműeladást
tekintve a 17. hely a miénk. A személygépkocsi-értékesítést tekintve csak Európa nagyon kis országait előzzük meg. Európában 2015-ben 1000 lakosra vetítve az új személyautó eladási rangsorban hátulról a 6. helyen vagyunk, ez a szám nálunk 8 (azaz nyolc!). Az EU átlaga 27, a kevésbé mérvadó Luxemburg vezet 83-mal. Az élmezőny 35 fölött van.

Az autókínálatban kelendők a nagyon kicsik (A+B) 31%-kal, a SUV-ok 23 százalékkal szerepelnek a második helyen. Az autóvilág számokban Az új személygépkocsik motorhajtó anyag szerinti megoszlása Európában, 2015-ben: benzines 45,4%, dízel 51,6%, alternatív (ebbe minden beleértendő, így pl. a gázosok, akkusok, hibridek) 3%.

A világon 1000 lakosra 180 db közúti gépjármű jut, a legsűrűbb USA+Kanada, itt 661, az USA-ban 808. Az EU+EFTA 569. A világ valamennyi régiójának motorizáltsága az utóbbi években nőtt.

Az EU-ban, a világ más országaival összehasonlítva, a legnagyobb a gépjárműszám: 253 millió. Az ún. motorizáltsági mutató, 1000 lakosra jutó gépjárműszám átlagos értéke az EU-ban 574 darab. A legmotorizáltabbak (a nagyon kis lakosságszámú, gazdag országoktól eltekintve) például Olaszország (690), Lengyelország (623), Németország (590). Az EU28-ban mi vagyunk az utolsó
előttiek (366), csak Romániát előzzük meg. Az autózás nagy fejlődés előtt kell, hogy álljon. Se minisztériumunk, se főhatóságunk…

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés