Előfizetek 2016 október
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2016 október
A főszerkesztő üzeni

SOKASODJATOK!

Tovább

A nincset nem lehet javítani, ahhoz nem lehet alkatrészt értékesíteni, nem lehet szervizszolgáltatást nyújtani. Bezárhat a bolt. Nem akarok rébuszokban beszélni, arról van szó, hogy kellenek, nagyon kellenek az új autók, mert abból lesznek a korosodó egyedek, melyek be-betérnek javítóműhelyeinkbe. Először a márkaszervizekbe, majd a függetlenekhez, a franchise-hálózat tagjaihoz, majd eladják és veszik őket, végül a bontó próbál még hasznot húzni belőlük. Ezt a sort a gumisoktól kezdve, a tuningosokon át a garázsberendezés- gyártókig sorolhatnám. Kis túlzással az autó mozgatja a világot. Az elmúlt években szinte a csőd széléig jutottunk az újautó-eladások számát tekintve. Az európai összkép sem volt rózsás, már mindenki kongatta saját vészharangjait. Akik az autóból élnek, rengetegen vagyunk, kezdjük optimistán szemlélni a (közel) jövőt: erőteljesen nőnek az újautó-eladások. Európában szeptemberben 7,1%-kal több új autó talált gazdára, mint az előző év hasonló időszakában. Ez tíz éve a legerősebb szeptember!

A legnagyobb növekedést a román piac mutatja fel 62,7%-os többlettel, Magyarország a második 31,1%-kal. Ha ez a növekmény még nem is meghatározó az európai piacon, nekünk már jelentős. Közeledünk az évi 100 ezer újautó-értékesítéshez. Az olasz, lengyel, belga, osztrák és spanyol piacok 17–13% közötti növekedése már komoly darabszámot jelent. Európában szeptemberben 1 495 815 autót értékesítettek, ebben az évben túl vagyunk a 11,6 millión. Az I–IX. hónapi eladási darabszámot 2008 óta idén tudtuk csak felülmúlni. Vannak komoly nyertesei az ez évi eladásoknak.

A SUV sikertörténet, még ennyi autót ebben a szegmensben soha nem értékesítettek, mint idén. Az összeladásokat tekintve a 26,9%-os részarány mesés. A növekedés az A, B és MPV szegmensek rovására történt. A SUV-oknál az első helyen a Renault-Nissan Alliance áll 21,7%-kal. A növekményt általában az európai gazdaság erősödésével és sok új modell belépésével magyarázzák. Fellegek látszanak gyülekezni ezen iparág és értékesítés felett is, várják, hogy a Brexit éreztetni fogja még a hatását, de ma még többnyire mindenki jókedvű. (Carpe diem – élj a mának, ragadd meg a pillanatot…) A VW-csoport első ránézésre nem áll rosszul, mint azt többen előrevetítették. Még mindig a Golf Európa legkelendőbb autója: idén 381 830 darabot adtak el és a Golf a szeptemberi győztes is, igaz, az előző évhez képest –15,2%-os. 2016-ban a második helyen is a VW áll a Polóval, a sorrend tovább: Renault Clio, Ford Fiesta (szeptemberben viszont ő a második!) és még az Opel Corsa van 200 ezer felett ebben az évben.

Nagy meglepetésnek könyvelik el a piacelemzők a prémium márkák eladásának fokozott növekedését. Idén 8 százalékkal nőtt ez a szegmens. A luxustermékek globális piacának 40%-át a járműipar realizálja. A legtöbb luxusautót a német gyártók, Mercedes, a BMW és az Audi szállítja, a legnagyobb növekedést a Rolls Royce, a Ferrari és a Lamborghini érte el, 20 százalékos plusszal. (Ennek örülni tudok, mert van mód mérnöki csúcsteljesítményekre, de ebből ne számítsunk nagy forgalomra a hazai műhelyekben…) Az autójavítói piacnak a hazai használtautó-piac növekedése, mely csaknem 3 éve szinte töretlenül bővült, jót tesz. Az év harmadik negyedévében 157 ezer használt személygépkocsi cserélt gazdát Magyarországon, a növekedés 13%. Az év első kilenc hónapjában pedig 456 ezer személyautó talált új tulajdonosra, ez a tavalyi teljes (!) év 84 százaléka. Előrejelzések szerint a használt személyautók importja 18%- kal, 145 ezerre fog növekedni az év végére.

A használtautó-piac leggyakoribb modellje az Opel Astra (6,5%), ezt követi a Suzuki Swift (5,9%), a VW Golf és az Opel Corsa (2,5–2,5%), a VW Passat és a Ford Focus (2,2–2,2%). A statisztika reményt ad arra, hogy az autófenntartásnak egyre több munkája lesz. De ne feledjük: ez a technika már nem a régi. A technikára és az ügyfelekre vonatkoztatva lehet, hogy a régi magyar mondás egyre gyakrabban lesz érvényes: törököt fogtam, nem ereszt…

Tartalom