Előfizetek 2015 szeptember
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2015 szeptember
A főszerkesztő üzeni

KM/H & MBIT/S

Tovább

Az IAA, a kétévenként megrendezett Frankfurti Autószalon – idén 210 világpremierrel (!) – már régóta több, mint egy autókiállítás, a világ automobilizmusának látleletét adja, és ezen túl is mutat az automobilizmus jövőjének trendmutatója. Alapját az adja, hogy a világ autófejlesztése, a ma mindent meghatározó alap- és alkalmazott kutatás zöme itt összpontosul.

A világon Európában, jelesül Németországban fordítják a kutatás-fejlesztésre a legtöbb pénzt. Miként látják az autóipar, az autóközlekedés jövőjét Frankfurtban, elsősorban azok, akik üzletileg is érintettek. Hallatlan optimizmussal.

Angela Merkel is az autóipar fejlesztésének elkötelezett híve, nyilatkozata szerint „A következő tíz év (autóipari kutatás-fejlesztése) fogja eldönteni, hogy a német autók sikerüket az elkövetkező 125 évben is meg tudják-e tartani.”

Ami az utóbbi években változott, az a mobilitás egészére való rálátás. Ma már a történet nemcsak az autóról, hanem az autóról, mint a mobilitás egyik integrált eleméről szól. Az aktuális jelmondat: „New Mobility World”, a mobilitás új világára utal. Ebben – reméljük – a racionalitás nagyobb szerepet kap, mint eddig.

A fenntartható fejlődés teljes globalitást, új gondolkozást, új technikát, új felelősséget kíván és jelent. Az IAA tematikusan is, az autógyári standok java részében a Connected Car, az Automated Driving, az E-Mobility, az Urban Mobility és a Mobility Services világáról szóltak. Ezeket az angol kifejezéseket ma már lefordítanunk sem kell.

A „Connected Car” a teljes lefedettségű mobil internet révén a világgal összekötött járművet jelenti, amely számtalan új innováció lehetőségét teremti meg, lehetővé téve a bennülők kétirányú kommunikációját hasznukra, biztonságukra és szórakozásukra. A „Connected Car” okostelefon négy keréken, megteremtve az autó újra feltalálását, egy új élettér létrehozását.

Az autóban való utazás az információtérben való utazást is jelenti. És a „reális álmodozók” vallják: az autóvezetés soha eddig nem volt olyan egyszerű és biztonságos, mint amit a Connected Car megteremthet. Ebbe beletartozik, reméljük, a személyiségi jogok tiszteletben tartásával, a „big brother” vigyázó felügyelete is.

(Mondom én is: merjünk nagyot álmodni! A technika java részben készen van. De tegyük hozzá: az erőteljes informatikafüggőség sérülékeny és óriási veszélyeket is hordoz, ehhez nem kellenek a végítélet típusú sci-fi filmek elrettentései, elegendő, ha mindennapjaink kompute- reinek vírusfertőzésére gondolunk.)

És ez már átvezet az „Automated Driving” területére, a részben vagy teljesen önvezető autók világába. Ma ez a technikai fejlesztés csúcsa, az a terület, ahol high-tech megmutathatja magát.

Óriási a rivalizálás az autógyártók, a beszállítók és az IT világában. Mérnökök tízezreinek nap mint nap ez a munkájuk. A startup cégek, innovatív mikrovállalkozások seregének kizárólagos projektje. Még azt is mondhatjuk, hogy a világ technikai, technológiai fejlődésének egyik hajtóereje.

Az „E-Mobility” messze több, minta villanyautó, elektromos alapra tett mindenféle közlekedés, melyben az E-moped és az E-kerékpár mellett ott van minden tömegközlekedés, és például a „troli kamion” is. Az E-Mobility előnyt a világnak csak akkor tud adni, ha a villanyáram előállítása nem szénalapú.

Azt mondják, hogy 2050-re a világ lakosságának 70%-a városokban, giga metropoliszokban fog élni. Az „Urban Mobility” az ésszerű városi közlekedés komplex rendszere, melynek az autó már csak egyik, nem is meghatározó eleme.

Informatikája a „Mobility Services” vagy a „travel management”. Abban segít, hogy jól válasszuk meg a közlekedési módot és eszközt, akár a tömegközlekedésben, vagy a nem hagyományos közlekedési eszközök közül. A „Mikor, hol, merre, mivel, mennyiért?” kérdésekre kell nagyon gyorsan választ adnia, ha például a „car-sharing” vagy a „car-pooling” szolgáltatást akarjuk igénybe venni. Mit lehet ehhez még hozzátenni? Reméljük, békében érik mindezt el a jövő generációi.

Tartalom