Előfizetek 2015 október
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2015 október
A főszerkesztő üzeni

A KRÍZIS ÁTGONDOLÁSRA KÉSZTET

Tovább

Pár hónap múlva, a jövő év januárjában bizonyára megemlékezik a világ az automobil megszületésének 130. évfordulójáról. Ez egyben azt is jelenti, hogy a gépkocsi erőforrásaként a belső égésű motor is 130 éves lesz, mert az ős automobilt, Benz Patentwagenjét egyhengerű benzinmotor hajtotta. A belső égésű motor egyeduralma töretlen, mindeddig vetélytárs nélküli. Hosszú évtizedeken keresztül úgy gondolták, úgy jó, ahogy van, már nincs mit kitalálni, csak gyártani kell. Aztán valakik kavicsot dobtak az állóvízbe, mostanában pedig már marokkal szórják…

Kiderült, hogy környezetszennyező, hogy fosszilis, nem megújuló tüzelőanyaga miatt a kedvezőtlen klímaváltozás egyik főszereplője. Fejlesztése, a nem kedvező tulajdonságainak kiküszöbölése, számtalan előnyének megtartása mellett, nem is olyan egyszerű. Az autó- és motorgyártás nem jószolgálati tevékenység, a világ egyik legnagyobb üzlete, melynek hajtóereje a profit. A profitnövelésbe pedig belefér a kockáztatás, a „gyorsan, gyorsan, mihamarabb” kiérleletlen élmegoldások sora.

A sokat markol, keveset fog mondás mintha igaz lenne. Kényszerűségből ma minden potenciális megoldást, azaz minden vasat tűzben tartanak az autógyártók. Próbálják egymást überelni, néha már túlzónak tűnik az előnyhajhászás. És ebbe sok műszaki hiba csúszhat és csúszik is.

A kevesebb lehet, hogy több. A Mercedes-Benz személygépkocsi-dízelmotorból az 1990-es évek elején, világméretben elég volt kb. 70 variáns az igények és a követelmények kielégítésére. Ez a szám az ezredforduló előtt már 200-ra nőtt, ma pedig mintegy 1000. A világ számos országában eltérő emissziós szabványok, adózási előírások, vevőigények és tüzelőanyag-minőség, hogy csak a legfontosabb tényezőket említsük, követelik meg ezt a nagy motorvariáns számot. A Mercedes maga is beismeri, nehéz ennyi változatnál költségtakarékosan gyártani, az egyébként jó minőséget még tovább növelni. Kevesebbel is lefedhető lenne a piaci igény. Egy szűkebb motorcsaládot tökéletesíteni, arra nagyobb figyelmet fordítani, még jobb eredmények lennének elérhetőek a folyamatosan szigorodó előírások biztos teljesítésével. Példaként dr. Joachim Schommers, a Daimler motorfejlesztésének vezetője az új OM654 motorcsaládot, az OM651 utódját említi, mint ezen új szemlélet első megtestesítését. A motor sorozatgyártása 2016-ban indul. A motorcsalád jellemzője a modularitás, egységesen 500 cm3 lökettérfogatú hengerekkel 4 és 6 hengerű dízelmotorok építhetőek, de alkalmazhatóak 3, 4 és 6 hengerű Otto-motoroknál is, a motorszerkezetek és a segédberendezések nagy számának azonossága mellett. A Mazda Skyactive benzines és dízelmotorjai sok közös alkatrészből épülnek fel. Az ún. platformegyesítő stratégiák is a gyártási költségek csökkentését szolgálják.

Térjünk vissza a 130 éves belső égésű motorra. Az elmúlt egy-két hónapban, motivációja ismert, megszaporodtak a szakmai konzultációk. Abban megegyeznek a szakma élenjárói, hogy a belső égésű motor még legalább 20 évig domináns lesz a személygépjárműveknél, a haszongépjárműveknél pedig beláthatatlan ideig. Tovább kell menni a belső égésű motorok hatásfoknövelésének – CO2-kibocsátás-csökkentésének – útján, ismét elmondják, hol vannak a tartalékok, mit kell tökéletesíteni. És még egy dologban megegyeznek: dízelmotor nélkül a kitűzött flotta-fogyasztáscsökkentési célok nem érhetőek el. A haszongépjármű-dízelmotor a legjobb hatásfokú hőerőgép, alternatív megoldás nincs, hacsak felsővezetéket nem építenek Európa autópályái fölé…

Ha a belső égésű motornak akad gondja, az a kipufogógáz szigorodó előírásoknak megfelelő, valóban maradéktalan és elfogadható áron való tisztítása. Az eljárások és emissziótechnikái ismertek. A hatóságok azon vannak, hogy szigorítsák (esetleg átgondolják?) a követelményeket és fokozzák az ellenőrzést. A vevőknek pedig minden tekintetben jó és megbízható autó kell és nem kísérleti modellek.

Tartalom