Előfizetek 2014 szeptember
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2014 szeptember
A főszerkesztő üzeni

TŐKEKONCENTRÁCIÓ

Tovább

Vásárlátogatásokon – aktuálisan most a frankfurti Automechanikán – igen szembetűnően látszik, amit ugyan a hírekből is tudtunk, hogy napjainkban milyen fokozott az autóipari tőkekoncentráció. A globalizáció a cégektől világméretekben történő piaci jelenlétet és több lábon állást követel meg. Ma alapszabály, hogy teljes körű szolgáltatást kell tudni nyújtaniuk. A logikusan kapcsolódó termelési és kereskedelmi tevékenységeket cégen belül kell tartani, ha hiányzik egy szegmens a portfólióból, azt létre kell hozni. A hiányzó láncszemeket, mert sem idő, sem kapacitás nincs arra, hogy megalkossák, egyszerűen fel kell vásárolni. A nagyszerű, de csak egy-egy termékre, szolgáltatásra specializált kicsik nem élnek meg, mert nincs globális jelenlétük, és ezt önmaguk megszerezni nem képesek.

A nagyoknak nincs idejük kivéreztetni a konkurens termékeket gyártókat, gyorsabban szabadulnak meg tőlük, ha felvásárolják őket, vagy exkluzív kereskedelmi szerződést kötnek velük.

Ahol piacot akarnak szerezni, ott is a leggyorsabb megoldás a megvásárlás. Először vegyesvállalat, majd kivásárlás. Ez az utóbbi években a nagy beszállítók receptje. A folyamat óriási mértékű tőkekoncentrációhoz vezet.

A két évvel ezelőtti Automechanikán még csak kiszivárogtatták, hogy a Bosch megveszi az SPX-et. Az SPX a Bosch márkanevek sorában nem jelenik meg, mert a nevet nem vették meg, de a piacot és a termékkört igen. Az már régebben ismert volt, hogy a Beissbarth, a Sicam, a Robinair és az OTC már a Bosch-é, de ezek „csak” márkanevek. A „hónap híre” sorába tartozik, hogy a ZF-Bosch Lenksysteme vegyesvállalatban a Bosch megvásárolta a ZF-től annak 50%-os részét. A Makláron épült gyár is így már maradéktalanul az igen jelentős magyarországi Bosch vállalatok sorába tartozik.

Ugyancsak a hónap híre, hogy a ZF megvásárolta a TRW autóipari rendszer beszállítót. Az Automechanika első napján bejelentett akvizíció a standfelálláson még nem látszott, mindketten önállóan, rendkívül reprezentatívan tettek ki önmagukért. Az még sokak számára kérdéses, hogy a TRW név miként marad fenn. A ZF ezzel a bevásárlással biztosan a világ első öt beszállítója közé kerül.

A kiállítás BorgWarner standján is találkoztunk egy olyan bevásárlással, melynek mostanra már konkrét magyar vonatkozásai is vannak. A BW még 2010 végén megvette a Haldex személygépjárműves üzletágát, létrejött a BorgWarner TTS (TorqTransfer Systems) Kft. A BW oroszlányi turbótöltő gyára mellé költöznek, új gyárat építenek. Az erőátviteli technikában a BW eddig is gyártó volt, ezzel azonban erőteljesen megerősödött.

A globális jelenlét, a világpiaci kereskedelmi hálózat megléte, a törekvés teljes körű kínálatra vezérelte a Hella céget, hogy a gépjármű-diagnosztika, a garázsberendezések és az alkatrészek területén is bővítse termékpalettáját. A Hella-Gutmann Solutions diagnosztika átütő erővel volt jelen, emellett a Hella-kínálat bővülését jelenti még a Hella-Nussbaum Solutions és a Hella-Pagid Brake Systems is a Hella immár hagyományos világítástechnikája, elektronikája és klíma/hűtéstechnikája mellett.

A Federal-Mogul alkatrészpiaci munkáját átszervezte, az új üzletág neve Motorparts. Több termékből is van belső versenytársa, a féken túl a gyújtásalkatrészekben, így a gyújtógyertyákban is, mivel a BorgWarnerhez tartozó Beru-termékeket is forgalmazza a pótalkatrészpiacon.

Korábban a konszernek cégcsoportjaikat – a családtagokat – egyszerre nem tették a reflektorfénybe, főleg nem az aftermarket-ellátókat. Ma ebből nem, hogy titkot nem csinálnak, de a dicsőségfalra teszik ki őket is. Ezt láthattuk például a Schaefflernél is, ahol a Ruville, a LuK, FAG és INA brandeket vonultatták fel.

A Continental is két joint venture céget vett meg ebben az évben, az Emitec-et és a Zytek Automotive-t. Új pótalkatrész-piaci együttműködő márkáját is reklámozta standján, a GALFER fékbetétkínálatát.

Csak az editorialnak van itt vége, a tőkekoncentráció folytatódik…

Tartalom