Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. május | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2014. március

A főszerkesztő üzeni

MAGYAROK A VILÁG JÁRMŰGYÁRTÁSÁBAN

Mindig voltak, ma is vannak, és egyre többen lesznek. A szakma szép gesztusa, hogy a múltbéli nagyokat nem elfeledve, bemutatja a kortársakat és azokat az egyetemistákat is, akik már komoly eredményt elérve a jövőt képviselik.

A világ technológiai húzóereje a járműgyártás, melynek hatalmas feladatokat kell megoldania a környezetvédelem, a klímavédelem, a hajtó energia váltás területén. A hazai gazdaság fő tartóoszlopává is a járműgyártás vált.

Ehhez rengeteg kiművelt szakember kell mindenütt a világon, a trendmeghatározó dizájnerektől és vezető konstruktőröktől, a gyártás és üzemeltetés mérnökeiig. A lehetőség adott, a pálya nyitva áll azok előtt, akik erre elhivatottságot éreznek. Kellő kitartással ennek a nem könnyű pályának a csúcsaira magyar szakemberek is eljuthatnak.

Ezt mutatta fel az idei Autó, Motor és Tuning Show keretében tartott pódiumbeszélgetésen az Autós Nagykoalíció. Knezsik István, a beszélgetés moderátora elmondta: „A szakma nem feledheti nagyjait, ne merüljenek a feledés homályába olyan csodálatos konstruktőrök sem, akikre eddig kevés fény esett, tudjunk azokról, akik a közelmúltban és a jelenben hírnévre tettek szert és lássuk a mai reményteljes, már eredményt elért fiatalokat. Megbecsülés és példaképállítás – ezek a fő céljaink.”

Nagy szükség van erre, mert a média többsége sajnos negatív bulvár figurákkal van tele.

Tudták például Önök azt, hogy…

A válasz sajnos az, hogy csak nagyon kevesen tudják, ma hány, a világ élvonalába tartozó fejlesztői, konstruktőri műhely van Magyarországon, amelyből kikerülő szakemberek, tervek és termékek bekerülnek a járműgyártás fősodrába. Vagy, hogy hányan dolgoznak meghatározó autógyári pozíciókban külföldön.

A világ vezető autógyártóihoz, fejlesztőintézetekhez és beszállítókhoz került, ott meghatározó szerepet betöltő mérnökök sokasága korábban sajnos, személyük vagy a körülmények miatt, elűzettettek a XX. század kezdetétől egészen 1956-ig, sőt tovább is. A meg nem értés (hogy finoman mondjam), a lehetőségek hiánya, a pénztelenség, a politikai szűklátókörűség sok kiváló szakembert kényszerített az ország elhagyására. Nem feledve azt sem, hogy milyen nagyszerű eredmények születtek Magyarországon is, de sajnos közülük áttörő sikert kevesen értek el.

Szerencsére nagyot változott a mi evilágunk is. Úgy lehetünk ma már a világ globális autóiparában, hogy kint is és bent is vagyunk. A nagyok házhoz jöttek, és jó feltételekkel hazai műhelyek is alakultak. A vonzerőt a jó képzés (egyre jobb), a jó és nem is túl drága „szürkeállomány” adja. És van mi mellé települni, mert vannak gyártóbázisok, egyetemi kutatóhelyek, tudásbázisok.

A „magyarok a világ járműgyártásában” ma már messze nem kuriózum. Az autógyárak munkásait tekintve, hazai földön is több tízezren vannak. A gyárak egy részében a csúcsvezetés is magyar. High-tech gyártmányaik közül sok van, ami csak nálunk készül. A hazai gépjármű-technikai fejlesztőintézetekben – sok van belőlük – dolgozó magyar mérnökök, IT-szakemberek, illetve minden szakma képviselői, akik egy-egy projekthez kellenek, már több ezrével (!) vannak. Ők, ha kell, jönnek-mennek a világban, attól függően, hogy egy globalizált cégen belül hol van a munkájukra szükség. Amit csinálnak, az a jövőt meghatározó fejlesztőmunka első, második szintje. Sajnos keveset tudhatunk róluk, mert ezek a gyártók féltett titkai.

A világ autógyártásához a magyarok számtalan nagyszerű találmánnyal, fejlesztéssel járultak hozzá az elmúlt több mint száz évben, és ez ma – megváltozott feltételek és csapatmunka keretein belül – sincsen másképpen.

A világ autógyártásában, már sok tekintetben, meghatározó szerepet játszunk.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés