Előfizetek 2014 november
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2014 november
A főszerkesztő üzeni

KIÁLLÍTÁSI KILÁTÁSOK

Tovább

Nem először, és bizonyára nem utoljára szól az editorial szakmai vásárokról. A frankfurti Automechanikán túl vagyunk, részletesen bemutattuk a látottakat, e számban is szólunk róla. Az ott szerzett információk akár egy évre adnak muníciót. Nagyon gyorsan változó technikai világunkban a legfontosabb tájékozódási pont, divatosan szólva trendmutató. A hazai szakmai közönség sem maradt idén kiállítás nélkül, november elején a Hungexpo vásárvárosban volt „Automotive Hungary” és „Autótechnika–Autodiga”. Mint a szervező Hungexpo mondja: a szakma kérése volt, hogy az eredetileg tervezett kétéves periódust megbontsák és a tavalyi kiállítás után idén is megrendezzék a vásárkettőst. Azt, hogy ki volt a kérő, nem tudom, de a vásár „bejött”, az Automotive Hungary részére fenntartott G pavilon betelt. Ez a vásár az autógyártók, köztük a haszongépjármű-gyártók, az alkatrészbeszállítók, a kutató-fejlesztő intézetek, a termelés szolgáltatói, a szakirányú felsőoktatás kiállítása. A hazai járműgyártás minden vetületében egyre erősebb – mondják, az ipar motorja – és látható a fejlődése, az egyetemi képzés is átalakul, gyakorlatközelibb duális rendszerbe lép át. Nem vitatható, hogy kell egy ilyen, részben demonstratív, részben munka kiállítás és vásár. A nagy cégeknél, úgy gondolom, elsősorban a felsőfokú végzettségűek köréből történő munkaerő-toborzás lehet a megjelenés fő oka. Ezt segítette a kiállítás három napja alatt a mérnökpalánták alkotó vetélkedője, a TechTogether verseny.

Az Automotive Hungary az autójavítók számára is tartogatott néhány műszaki csemegét, hiszen a gyártók termékmustrája valóban a legújabb motorokat, váltókat, az erőátvitel egyes elemeit hozta testközelbe. A FIAT Multiair motormetszete korábban csak világkiállításokon szerepelt, de itt volt a szentgotthárdiak új CDTI-je és háromhengerűje, természetesen a Mercedes és az Audi újdonságai, a Knorr új fejlesztései, a ThyssenKrupp Győrben szerelt hídja, hogy fájdítsam a szívét azoknak, akik nem jöttek el.

A társkiállítás, az 1991 óta minden évben megrendezett Autodiga, most Autótechnika–Autodiga néven, a Hung­expo szervezésében, a G-hez csatolt F pavilonban kapott helyet, hasonlóan a tavalyihoz.

Azt nem mondhatjuk el, hogy bemutatta a hazai autófenntartó ipar teljes keresztmetszetét, ilyen – kiterjedtsége miatt is – talán soha nem lesz, de már mutatta a gazdaság élénkülésének nyomait, cég és cégprofil-átrendeződéseket. És erre sokan kíváncsiak voltak!

A kiállítók a hagyományos „diga-tematika” szerint jöttek össze, garázsberendezés-kereskedők, szerszámosok, alkatrészfelújítók, karosszériajavításhoz szükséges berendezéseket kínálók, szakmai szolgáltatók. Az átrendeződést mutatja, hogy korábban csak alkatrészforgalmazással foglalkozó cégek ma már szélesebb palettát kínálnak, például műszereket, így már – mint mondják – van mit a vásárra hozniuk. Azoknak az alkatrészeseknek is, akik franchise-hálózatot működtetnek, a vásáron kell megmutatniuk magukat. A szakmunkásképzésnek is itt kell lennie, mai világunk az iskolamarketingről is szól. A szakmai érdekvédelmi egyesület, az AOE, mint minden évben, a találkozóhelyet adta.

Az autodiga-recept nélkülözhetetlen kellékei a szakmai előadások és konferenciák. A siker idén sem maradt el: a műszaki vizsgáztatás és szakképzés reformjának kérdéseiről, az új technikákról szóló előadások sok embert vonzottak a fórumtérre. Itt igazán újat hallottak.

Mintha kicsit jobb lenne a szakma hangulata, a javítók látnak némi reményt a javulásra. Nő az újautó-eladás, és ennél még jobban a használt­autó-import, nő a hazai kocsifutás is.

Úgy vélem, hogy a szakma ellátói közül sokan rosszul ítélték meg a jelenlegi piaci helyzetet. Valami elkezdődött, és nekik most már itt kellett volna lenniük! Többek az elmúlt egy-két évben erőteljesen növelték termékkínálatukat, szolgáltatásaikat. Ezt a közönség elé kell vinni, ez úton is meg kell erősíteni kapcsolataikat, és újakra szert tenni. A házivásárok jók, de sokak számára zártak, az autodiga nyitott. Talán jövőre jobban összefog a szakma.

Tartalom