Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2014. október

A főszerkesztő üzeni

A JÖVŐ FORGATÓKÖNYVEI

Az élet a legnagyobb forgatókönyvíró – hangzik a közhely, melyet kikerülhetetlen, hogy idézzünk, ha a jövőkutatók szcenárióiról esik szó. Az üzleti életben számos vállalat alkalmazza a szcenáriókat a stratégia kidolgozásánál. A szcenárió vagy forgatókönyv a környezet jövőbeli alakulásának egy lehetséges irányát írja le. Amikor egy társadalmi, gazdasági vagy üzleti területen nagy a bizonytalanság, több forgatókönyv is elképzelhető arra, hogy miként alakulnak a dolgok a jövőben. Minél inkább biztosak vagyunk benne, hogy mit hoz a jövő, annál kevesebb a lehetséges forgatókönyv és fordítva, minél nagyobb a bizonytalanság, annál több a lehetséges szcenárió.

Az automobilizmus világában a Shell készítette szcenárió a legközismertebb jövőkutatás. Idén a Shell a baseli Prognos AG-vel együtt készítette el személygépjárművekre vonatkozó jövendölését, sorozatban 26. alkalommal, idén először 2040-ig terjedően. A jövő lehetséges képét a németországi személyautó-piacra rajzolták meg.

A német viszonyok alakulására figyelnünk kell, mert gazdaságunk erőteljesen függ az ottani történésektől, trendektől. A magyar gazdaságot az autóipar húzza, többségében a német autóipar. A német autós belpiac alakulása azonban közvetlenül nem határozza meg a német autóipart, hiszen az ma már globális, többségében a nemzetközi piacra termel. Ez fontos a magyar autóipari szereplők számára is, hiszen a hazai gyártókapacitások és beszállítók szintén a globális piac szereplői. A német trendek azonban mindig figyelemre méltóak. Így igaz a régi mondás: vigyázó szemünk a németekre vessük.

A Shell-tanulmány áttekinti a világ autóállományát. A világon jó közelítéssel 900 millió személyautó van forgalomban. A világ teljes gépjárműállománya régen túllépte a milliárdot. Ez a világ lakosságára vetítve 123 autót jelent 1000 lakosra vetítve. (A német adat 530/1000 lakos, az EU-átlag 483/1000 lakos, Magyarországon 298/1000 lakos.). A szcenárió szerint az évszázad közepére a világ személyautó-állománya 2 milliárd lesz.

A trendanalízis az autózás minden aspektusára kiterjed: a gépjárműállomány alakulására és annak korosztályok szerinti megoszlására, az autóhasználati szokásokra és a futásteljesítményekre, a motortípusokra és a hajtóanyagokra, de fontosak a demográfiai adatok, a családok alakulása.

A németországi autóállomány növekedését 2030-ig valószínűsítik, utána demográfiai okok, társadalmi mozgások, szokásváltozások stb. miatt csökkenő pályán látják.

Német viszonylatban elöregedő társadalommal, kisebb családokkal, több egyedülálló nővel, a képzési (iskolai) idő erőteljes meghosszabbodásával számolnak. A fiatalok és idősek autóhasználata csökkenő lesz. A tömegközlekedés további javulása, az autózás költségeinek növekedése és az előbbi tényezők hatására a gépjárműállomány és a gépjárműhasználat Németországban 2040-re redukálódik.

A motortechnika változása sokkal inkább mutat lassú evolúciót, semmi esetre sem revolúciót. 2040-ben az újautó-eladás ¾-e belső égésű motoros lesz (benzin, dízel és hibridjei). A motorhajtóanyag-fajták megoszlására, 2040-re két szcenáriót dolgoztak ki. Óvatos becslés szerint a 2040-es években a személygépjármű-darabszám energiahordozók szerinti megoszlása: benzin (11,5 millió), benzinhibrid (8), gáz­olaj (16,5), dízelhibrid (0,5), CNG (0,6), CNG-hibrid (0,1), LPG (0,8), konnektoros benzinhibrid (0,3), tisztán elektromos (1,5) és tüzelőanyag-cellás (0,5). Szembetűnik, hogy az össz. energiaigény is csökken, ezzel jelentősen csökken a CO2-kibocsátás is.

A gázhajtó anyag területén a CNG tör előre. A dízel/benzin részarányban a dízel 50% alá kerül. Tudjuk, hogy ez egyben törvényi előírás is: 2020-tól – tervezetten – 95 g/km lesz a CO2-kibocsátás középértéke, 2040-re talán 65 g/km. Ez már tisztán belső égésű motorral nem teljesíthető.

A Shell szcenárió nem számol, nem is tud számolni nem várt technológiai áttörésekkel, például kapacitásnöveléssel az akkumulátorfejlesztés terén. Erre újabb forgatókönyv kellene…

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés