Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. július | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2012. november

A főszerkesztő üzeni

MEGKONDÍTOTT VÉSZHARANGOK

Ötödik éve folyamatosan csökkennek az újautó-eladások az Európai Unióban. A legutóbbi, októberi adatok szerint a visszaesés 13 hónapja megszakítás nélkül tart. Októberben összesen alig több, mint 1 millió autót adtak el az EU-ban (EU27), ami 4,8 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. Egyes piacokon az átlagot jóval meghaladó mértékű az októberi értékesítés visszaesése, Hollandiában például 38,4 százalékkal, Dániában 22, Spanyolországban 21 százalékkal kevesebb autót adtak el. (Magyarország üdítő színfolt +15,3%-kal, némi ügyeskedéssel.) Az évi 1–10. hónapi európai eladások 2011-hez képest 7,3%-kal csökkentek. Erre az évre 8 százalékos visszaesést jósolnak az előző évihez képest, ami azt jelenti, hogy 2012-ben összesen 12,1 millió új jármű talál gazdára az előrejelzések szerint. Növekedésre legkorábban 2014-ben vagy 2015-ben számít az Európai Bizottság, amely szerint az eladások a következő 4-5 évben bizonyosan nem érik el a válság előtti szintet.

A gyártók a visszaesés miatt sorra jelentenek be megszorításokat, elbocsátásokat. Egyebek között az Opelnél és a Fordnál vannak napirenden üzembezárások, a PSA Peugeot-
Citroën pedig októberben 7 milliárd eurós állami gyorssegélyt kért a pénzügyi helyzete stabilizálásához.

Az euróválság és az európai kereslet visszaesése miatt az Európai Bizottság abban bízik, hogy a feltörekvő nagyhatalmak, elsősorban Kína, Brazília, Oroszország piacai keresletének bővülése exportlehetőséget teremt az európai autógyártók számára, ehhez ugyanakkor a versenyképesség és a fenntarthatóság növelésére van szükség – állapítja meg az Európa Bizottság. A hazai és a környező országokban lévő autó- és autóalkatrész-gyártók prosperálása is lényegében az Európán kívüli piacok nagy és egyelőre növekvő felvevőképességének köszönhető. A beszállítók viszonylag egyenletes teljesítménye is abból adódik, hogy hol ez, hol az a piac jelentkezik nagyobb igénnyel. Szerencsénkre.

Az európai gépjárműipar Európában 700 milliárd eurót meghaladó forgalmával az egyik legnagyobb ágazat, mely a többi ágazattal (acélipar, vegyipar és textilipar) való kapcsolata révén az egész gazdaságra multiplikátor hatással van. Az unióban közel 180 gépjárműgyártó üzem működik. Az ágazat közvetlenül és közvetve több mint 12 millió munkahelyet biztosít, melyeket jelentős részben magasan képzett szakemberek töltenek be. Kereskedelmi mérlege rendkívül pozitív. Az iparág az unió GDP-jének 4 százalékát adja, kereskedelmi mérlege 2011-ben pedig 90 milliárd eurós többletet mutatott. Az ágazat tehát a növekedés és az európai polgárok jólétének jelentős forrása, vagyis az európai autóexport ennyivel haladta meg az importot. A szektor évente átlagosan 30 milliárd eurót fordít kutatásra és fejlesztésre, és ezzel az innováció területén a versenyszférában vezető.

„Ne hagyjuk, hogy az európai autógyártás visszaessen, elveszítse technológiai, kutatás-fejlesztési ma még meglévő kedvező pozícióját. Minden szükséges politikai támogatást meg kell adni az európai autóiparnak” – mondja Antonio Tajani vállalkozási és iparügyekért felelős uniós biztos, aki a közelmúltban autóipari mentő intézkedéscsomag-tervezetet ismertetett. Nyilatkozatának lényege: Európában készülnek a világ legjobb autói, és a bizottság azt akarja, hogy ez így is maradjon. Az autóipar minden szükséges erőforrással rendelkezik, hogy leküzdje problémáit, versenyképes maradjon, és fenntarthatóvá váljon, gyártóbázisát pedig Európában tartsa. A tovagyűrűző hatások miatt pedig ez az egész európai iparnak lendületet adhat.

Az ágazat támogatására átcsoportosított uniós forrásokból egyebek mellett az autógyártó cégek fejlesztési részlegei részesülhetnének egy 2020-ig felhasználható, összesen 
80 milliárd eurós kutatás-fejlesztési alapon keresztül.

Az akcióterv első pillére keretében intézkedéscsomag készül a szén-dioxid- és egyéb károsanyag-kibocsátás, valamint a zajszint csökkentésére, a közúti biztonság javítására, valamint az alternatív tüzelőanyagok, mint például az elektromos áram, a hidrogén vagy a földgáz elterjesztésére. Emellett javaslat készül az elektromos autók töltőcsatlakozójának egységesítésére is (CARS 21).

(Folytatás a 62 .oldalon)

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés