Előfizetek 2009 szeptember
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2009 szeptember
A főszerkesztő üzeni

TRENDMUTATÓ VÁSÁROK, HAZAI GONDOK

Tovább

Vásárok előtt állunk. Első helyen áll és talán alig veszt a recesszió miatt régi fényéből a frankfurti IAA nemzetközi autószalon. A 30 országból érkező kiállítók száma 753, a lekötött kiállítói terület 185 ezer négyzetméter. Ezt a nagy számot természetesen nemcsak az autógyártók töltik be, hanem az OEM, az elsőbeszállítók, köztük is a legnagyobbak, a rendszerbeszállítók, mellettük számtalan kis és közepes alkatrész- és tartozékgyártó, szolgáltató.

Az autógyártók alaposan kitesznek magukért: 82 világpremiert jelentettek be. Alig marad el ez a szám a 2007-es rekordévtől. A 82-ből 42-t német gyártók jegyeznek.

Frankfurt új csarnokot is avat, a 11-es számút. Ide költözik a korábbi könnyűszerkezetes sátorból a BMW. És mint a BMW elsőszámú vezetői mondják, az idei IAA a BMW jövőbe mutató technikai előnyét és fölényét kell hogy a látogatókban tudatosítsa.

Talán túl van a világ és benne Európa a pénzügyi válságon, ami maradt, az a gazdasági válság, recesszió. Ha látszanak is a kilábalás első jelei, sok országban még nagyon nehéz 2010-es esztendőt jeleznek előre az
autógyártásban, autóértékesítésben. A fejlesztésnek azonban nem szabad megállnia, főleg nem akkor, amikor technikai generációváltásban vagyunk. Az IAA az előrejelzések szerint felvonultatja mindazokat az innovációkat, tehát nem találmányokat, fejlesztési prototípusokat, hanem fejlesztési folyamatokat, melyek – talán megkérdőjelezhetetlenül – mutatják az autótechnika és „vidéke” középtávú jövőjét. Ehhez társul a gépjárműfenntartás egyre újabb eszközrendszerének bemutatása.

Az IAA-t Európában az egyik legnagyobb garázsberendezés-vásár követi, az Equip Autó Párizsban. Ha régi fényét idén kissé halványabban is mutatja, a hírek szerint kiállítói a közlekedésbiztonsági rendszerekben, a dízelek világában, szinte minden főegységnél jelentős új megoldásokat mutatnak be. A garázsberendezések újdonságai között például a Boschnál világpremier is lesz, az SCR-adagolórendszereinek, a Denoxtronicnak a vizsgáló- és javítókészletét, próbapadját állítja ki, melyet a szakma már nagyon vár.

Még az IAA nyitva tartása alatt, szeptember 22-én nyitja kapuit a Hungexpo Budapesti Vásárközpontjában az Autotechnika–Autó-DIGA. Másik három szakkiállítással egy fedél alatt, az A pavilonban állítanak ki a hazai
autófenntartó ipart ellátó cégek. Kell ma némi optimizmus kiállítani egy ilyen tematikájú vásáron. Már nem annyira a piaci általános helyzet miatt, az már talán indokol(gat)ja a megjelenést, hanem a hazai vállalkozói pesszimista, sajnos néha nem konstruktív, hanem destruktív mentalitás miatt. Szerencsére vannak, akik bízván a (közel)jövőben, felvonultatják portékájukat, kapcsolatot építenek, keresnek. Van mit bemutatniuk, a technika nagyon diktál.

A csatolt programok kínálata is segít a tájékozódásban.

Az érdeklődés középpontjában vitathatatlanul a műszaki vizsga és a zöldkártya körüli változások állnak. Sokakat érint, illetve sokakat érinthet, attól függően, ki mibe mer belevágni.

A zöldkártyások önálló továbbélését, ma úgy tűnik a rendelettervezeteket olvasva, lehetővé teszik. Az, hogy mibe fog kerülni az új rendszerre való átállás, mert isten veled RKFA-rendszer, és hogy mi marad a mester zsebében, pontosan nem tudjuk. Egy azonban sejthető, nem lesz olcsó az átállás, és jóval kevesebb marad a zsebben, és az üzlet egy jelentős részét is elviszik tőlük. Megéri-e ezekkel a feltételekkel tovább csinálni? Álljanak-e át a liberalizált, tehát szabad belépésű műszaki vizsgálóállomások táborába? Ha a kicsi nem megy, vajon meg fognak-e tudni birkózni a nagy beruházás- és nagy fenntartásigényű műszaki vizsgáztatás feladataival egy jóval keményebb pályán?

Csodák csodája, ma a vizsgasorokat tokkal, vonóval, érts bele a szoftvereket és hardverelemeket, harmadáért is tudják adni a kereskedők, mint korábban. Nagy a kihívás. Az Autotechnika–Autó-DIGA kereskedői kínálata ezt biztosan „kihegyezi”.

Ha a környezetvédelmi felülvizsgálat ellenőrzöttsége, mint ígérik és a rendszer magával hozza, sokkal szigorúbb lesz, mint eddig volt, akkor talán már az autó kerül a figyelem középpontjába, így az „emissziótechnikai” javításból több bevétele lesz a javítónak. Kell a diagnosztikai műszer, kell az alkatrész, kell a technológia.

A változások kitapintása, majd a következő lépés megtervezése, meglépése adhatja ebben a nagyon változó, nehezen kiszámítható közegben az autós vállalkozások túlélését. Az Autotechnika–Autó-DIGA ezt kell hogy segítse. Egy látogatást biztosan megér!

Tartalom