Lengyel villamos busz a Gellért-hegyen

Ikarus nélkül maradt országunkban, a hónap elején, Budapesten mutatkozott be a lengyel gyártmányú Solaris Urbino Electric 8,9 típusjelű villamos hajtású midibusz.

Extravagáns, átlátszó, zöld műanyag üléseiből 26-ot épített be a gyártó a négyszintű utastérbe, amely 7,2 négyzetméter alapterületű alacsony padlós résszel kezdődik, és a végfal felé, további három szinttel emelkedik. Így a hátsó öt ülésen, az átlagosnál legalább 45 centiméterrel alacsonyabb utasok vagy gyermekek foglalhatnak helyet. Oka: a jármű motorterében, leghátul az akkumulátorok, előrébb a hajtómotor és az erőátvitel kapott helyet a hátsó üléssor mögött és alatt.

Mindez csak egyre utalhat: a bemutatott jármű csak prototípus lehet, hiszen napjainkban csakis azonos szintű autóbuszokra van kereslet. Így a végfal mögött szépen kivitelezett villamos hajtástechnika valójában a jövőre gyártandó 12 méteres járműváltozat műszaki előtanulmánya lehet. Emiatt a midibusz két, 700-700 kilogramm tömegű, 600 volt névleges feszültségű, 120 kilowattórás lítiumion-akkumulátorai nem foglalnak el helyet az „emeletes” utastérből.

A tájékoztatás szerint az akkumulátorok 100 kW-os töltőkészülékkel, 4 óra alatt feltölthetők. Ez a töltésmennyiség a jármű Vossloh Kiepe gyártmányú, 120 kilowattos, háromfázisú aszinkron motorjával mintegy 120 kilométeres hatósugár elérését teszi lehetővé.

A jármű, szénszál-erősítésű végfal mögötti villamos technikáját a Gellért-hegyen Michal Sierszynski mérnök úr mutatta be.

A Dana G150 véghajtóművű, légrugós, blokkolás- és kipörgésgátlós jármű rozsdamentes acélvázra épül. Magassága, álló helyzetben 7 centiméterrel süllyeszthető.

Érdeklődéssel várjuk az egyenletes padlózatú járműváltozat érkezését.