Végre jó kezekben az amerikai autógyártás...

Mint az közismert, az amerikai állam gyakorlatilag átvette a két nagy autógyár irányítását, a GM-ét és a Chryslerét. E két autógyártó életben tartása ugyanis csak sok milliárd dollár beinjekciózásával volt megoldható, és ezt a pénzmennyiséget egyedül a bankjegyet nyomtató föderális kormány volt képes előteremteni.

És ha már a gyártók föderális pénzzel – azaz az adófizetők pénzével – voltak csak képesek fizetési kötelezettségeiknek eleget tenni, a föderális kormány teljes megalapozottsággal jogot formált magának arra, hogy beleüsse az orrát az autógyártásba és megmutassa, ki az úr a házban. Ez politikai kérdés, mely esetben már megint, mint annyiszor a történelemben a józan észt háttérbe szorítja a (jelen esetben az igazán jó szándékú) politikai akarat.

A fenti tétel alátámasztására hadd hozzak fel egy hiteles forrásból kiszivárgott esetet. Az eset egyik szereplője Mr. David E. Cole mérnök, az Amerikai Autóipari Kutatóintézet vezetője, a Michigani Egyetem professzora. A negyven év feletti, gyártásban szerzett tapasztalatokkal rendelkező úr sokszor kénytelen leülni megbeszélésre az Obama-adminisztráció újonnan kinevezett és az autógyártás megmentéséért felelős képviselőivel.

Ezek a politikailag elkötelezett, nagy energiájú, értelmes, fiatal bürokraták sajnos nem rendelkeznek sem a gyakorlatban megszerzett mérnöki tudással, sem autógyártási, sem üzleti, sem pénzügyi tapasztalattal, ám a kialakult függőségi viszonyok miatt, Mr. Cole mégis kénytelen rájuk hallgatni, hogyan is kell autót gyártani. Ez magától értetődően sok megmosolyogtató szituációt eredményez. Mr. Cole kedvenc története az alábbi.

Az Obama-féle csapat egyik embere azt próbálta elmagyarázni Mr. Cole-nak, hogy a hazai autóipar megmentése érdekében olyan kocsikat kell gyártani az amerikai fogyasztóknak, melyek elektromos és folyékony földgáz hajtásúak, és a kombinált erőforrással a gépkocsik legalább 800 km-t legyenek képesek egyszeri tankolással megtenni, ezzel is csökkentve a hajtóanyag-töltő állomások számát. Teóriája alátámasztására lelkesen idézett az interneten fellelt adatok közül, konkrétan a földgáz BTU, azaz fűtőértékéről, az akkumulátorok kapacitásáról és miegyébről. Mr. Cole aztán válaszként próbálta elmagyarázni, hogy ilyen hatótávolságú autóknak akkora akkumulátorokra lenne szüksége, ami elfoglalná az autó teljes csomagterét, illetve akkora földgáztartályra, amely nagyobb lenne, mint maga a jármű, így ez a koncepció „csupán” a fizika törvényeivel ellenkezik. Ezen a ponton Obama embere határozottan közbevágott. A fizika törvényei? Hát ki uralkodik azok felett? Meg fogjuk változtatni azokat! Ne feledje, kezünkben van a törvényhozó kongresszus és az egész állami adminisztráció! Érvénytelenítjük azokat a törvényeket, módosítjuk őket, ha kell, elnöki rendelettel fogunk megszabadulni tőlük. Hát nem látja, ezért vagyunk mi itt, hogy megoldjuk az ilyen problémákat.

Amerikában tényleg másképp működik minden, mondhatni semmi sem lehetetlen.