VAG-motorok váltóoldali főtengelytömítés- és jeladóegység

A VAG-csoport egyes benzin- és dízelmotorjain – így például a 2 literes PDTDI-motorokon – a váltóoldali főtengelytömítés és a főtengely szög- és vonatkozási jeladó egy egységet képez. A tömítés cseréje a jeladó mágneses pólusgyűrűjének a cseréjét is magával vonja. A tömítőgyűrű cseréje önmagában autószerelői rutin művelet lenne, ha nem kellene – szerelőkészülék segítségével – a jeladó gyűrűt a tömítőgyűrűházzal együtt, adott szöghelyzetben a főtengelyre felsajtolni. Cikkünk a tömítést, a szerelési technológiát és a célszerszámot mutatja be.

A radiális főtengelytömítés rugó nélküli ajakos, PTFE anyagú tömítőgyűrű, melynek háza egyben a Hall jeladó tartója is. A tömítőgyűrű nem klasszikus szimering felépítésű, de a szakma ezt is főtengelyszimeringnek nevezi. Cikkünk megírását az is motiválta, hogy a tömítés házán Hungary felirat olvasható (1. ábra). Kellemes meglepetésünkre szerkesztőségünkhöz csak egy ugrásnyira Enesén találtunk rá a magyarországi gyártóhelyre, a Sabó-Grouphoz tartozó KACO Hungary Kft-re. Itt készül tehát – sok egyéb tömítés mellett - a jeladó gyűrűvel kombinált főtengelytömítés. Lacik István üzemvezetőnek köszönjük az üzemlátogatást és az igen alapos szakmai konzultációt.

 
1. ábra

A szerkezet

A tömítőgyűrű háza a tömítőelemmel, valamint a magnetizált jeladó gyűrű műanyag, fém, gumi anyagokból épül fel. A mágnesgyűrűt és a szerelő (védő) hüvelyt magába foglaló kialakítását - elöl és hátul nézetében - a 2. és a 3. ábrán szemlélhetjük. A 3. ábrán látható oldal fekszik fel a motorblokkra. A Hall jeladó a 4. ábra nyíllal mutatott helyére csatlakozik és csavarkötéssel rögzül A jeladó nem része a tömítés+jeladó gyűrű egységnek, azt külön kell – például VW márkaszervizben – megrendelni (ez a tömítés jellemzően nem aftermarket termék).

  
2. és 3. ábra

A radiális tömítő elem rugó nélküli PTFE ajak (5. ábra), melynek tengelypalásttal érintkező felületén spirális olaj visszaterelő csatorna húzódik (6. ábra). A tömítőajak sem a deformációt, sem a kézről származó szennyeződést nem visel el károsodás nélkül, ezért a 7. ábrán lévő megfogást kerüljük. A tengelyre feltoláskor – az ajak sérülékenység miatt - nélkülözhetetlen a szerelőhüvely (8. és 9. ábra), melyet a tömítőgyűrű egységgel együtt, szerelten adnak. Ha nem az előírásoknak megfelelően végezzük a felszerelést, a 10. ábrán látható szomorú eredménnyel kell szembesülnünk.

  
4. és 5. ábra

A tömítőgyűrűház motorblokk felé néző oldalán is találunk elasztikus tömítőperemet (11. ábra), melynek épségére is nagyon ügyeljünk. A műanyag házon az elasztikus tömítés tartós kötését besugárzásos felületaktiválással érik el.

  
6. és 7. ábra

A jeladó póluskerék – a mágnesgyűrű - magnetizálása

A KACO cég hosszú évtizedek óta termékei nagy részét vulkanizálással állítja elő, legyen az radiális tengelytömítés, sealcover, kapcsolódugattyú, pneumatikus dugattyú vagy más hasonló termék. A forma kiképzése vulkanizálással történik nagy hőfokon, melynek során a gumit a fém alkatrészhez rögzítik. A KACO cég vulkanizálási eljárásban szerzett sokéves tapasztalata alapozta meg az ún. többpólusú mágnesgyűrű gyártását. Ehhez elasztomer réteget vulkanizálnak fémre. Mivel azonban az elasztomer réteget magnetizálni kell, ebben az elasztomerben, nagy mennyiségben található ferrit.

  
8. és 9. ábra

A gumi, mint a ferrit részecskéket összekötő anyag kap szerepet, ill. a fémhez való rögzítéshez szükséges. A fém gyűrű gumi felületét a 13. ábra mutatja.
Ahhoz, hogy a mágneses információkat a többpólusú mágnesgyűrűre programozzák, szükség van egy magnetizáló berendezésre, amelyben a magnetizálásra különböző variációk találhatók. Az első módszer, a statikus magnetizálás. Ehhez a mágnesgyűrűt egy magnetizáló formába helyezik, és egy mozdulattal a mágnesmintát a gumirétegbe nyomják. Ezt az eljárást alkalmazzák a VW motorok jeladó mágnesgyűrűjéhez is.

  
10. és 11. ábra

A mágneses pólusminták pontosságán nagy hangsúly van. A mágneses pólus pozíciójának legkisebb eltérése is motorüzemi zavart tud okozni, extrém esetben az is előfordulhat, hogy a motor nem indul el. Ezen hibák oka lehet a ferritkeverék előállításában vagy a vulkanizálásnál fellépő pontatlanságban is. A gondos, mindendarabos minőségelllenőrzés azonban kizárja, hogy ilyen hibával mágnesgyűrű ne kerüljön ki az üzemből.
A gyűrű mágnesezettségét az ABS jeladó szerelésnél használt csapágy póluskerék indikátorral – csak az érdekesség kedvéért – ellenőrizhetjük, mint azt a 13. ábra tanúsága szerint mi is megtettük. A mágneses pólusok száma 60+2+2, ez azt jelenti, hogy kerület mentén két helyen van szélesebb északi pólus, ezek a vonatkoztatási helyzet-jelek.

  
12. és 13. ábra

A tőmítőgyűrű-egység szerelése

A tömítőgyűrűház és a tömítőgyűrű egy egységet alkot, és csak a jeladó gyűrűvel együtt lehet azokat kicserélni.
A műveletek elvégzéséhez célszerszám (két darabból álló szerelőkészülék) szükséges (14. és 15. ábra), melynek gyári azonosítója: T10134. Ezt a szerelőkészüléket kell mind a benzin-, mind a dízelmotorok főtengely tömítőgyűrűházának beszereléséhez alkalmaznunk.
Szükséges továbbá egy mélységmérő tolómérő és 3 db. M6x35 és 2 db. M7x35 méretű csavar.

  
14. és 15. ábra

A kiszerelés

Minden az autóban, a legelején kezdődik (hacsak nem hozták „kosárban” a motort), de ezeken a kötelező hozzáférési szerelési „gyakorlatok”-on csak fussunk át:
a sebességváltót, majd a nyomatékátadó-tárcsát kiszerel, olajat leenged vagy leszív, a közbenső lemezt levesz, végül az olajteknőt leszerel.
Ha már látjuk a célterületet, először a motorfordulatszám-jeladót, célszerűen gömbfejes dugós kulcsbetéttel szereljük le.

  
16. és 17. ábra

Ezt kövesse a tömítőgyűrűházat rögzítő 6 db. csavar kihajtása (2.ábra B).
A tömítőgyűrűházat a főtengelyre illesztett jeladógyűrűjével együtt fogjuk a célszerszámmal a főtengelyről lenyomatni. A lenyomatáshoz 3 db M6x35 csavar szükséges. A csavarokat a tömítőgyűrű-házba, az e célra készített menetes furatokba hajtsuk be (2. és 3. ábra A jelű), az egyenletes lemozgatás okán váltakozva, fél fordulatokkal.
Ezek után a tömítőgyűrűházat a jeladó-gyűrűvel együtt levehetjük.

  
18. és 19. ábra

A tömítőgyűrűház és a jeladó gyűrű beszerelése

[ Figyelem!
- A PTFE-tömítőgyűrű ajkat szerelőhüvely védi, és azt a beszerelés előtt nem szabad eltávolítani.
- A tömítőgyűrűházat és a jeladó gyűrűt a csomagolásból történő kivétele után nem szabad szétválasztani vagy elforgatni. A tájolást a címképen látható, sárga színű, csapos biztonsági rögzítő végzi.
]

A jeladó gyűrű beépítési helyzetét a célszerszám rögzítő csapja határozza meg (16. ábra nyíllal jelölt). A célszerszám forgattyús tengelyhez viszonyított beépítési helyzetét pedig egy vezetőcsap határozza meg, amelyet a forgattyús tengely egyik furatába kell bevezetni (14. ábrán látható fekete és a piros gömbfejű csapok).

A célszerszám előkészítése

A célszerszámot a menetes orsó lelapolásánál (14. ábra A) fogjuk satuba. Az anyát (14. ábra B) kicsivel a menetes orsó lelapolásáig hajtsuk vissza.
A szerelőharangot (14. ábra C) nyomjuk lefelé addig, hogy az, az anyán (B) feküdjön fel. A célszerszám belső részének (a menetes orsós elemnek) és a szerelőharangnak azonos síkban kell lenni (16. ábra).

A tömítőgyűrű előkészítése

A tömítőgyűrű biztonsági rögzítőjét (lásd a címképen - sárga színű) távolítsuk el. Közben a jeladó gyűrűt nem szabad kivenni a tömítőgyűrűházból, illetve nem szabad elforgatni.
A jeladó gyűrű rögzítőfuratának (17. ábra A) a tömítőgyűrűházon lévő jelöléssel (17. ábra B) egy vonalban kell lenni.
A tömítőgyűrűházat motorblokk felőli oldalával tiszta, sík felületre helyezzük.
A tömítőajak szerelőgyűrűt annyira nyomjuk lefelé (8. ábra nyíl), hogy felfeküdjön a sík felületen. Ezzel elérjük, hogy a jeladó gyűrű (váltó felé néző) felső éle és a tömítőgyűrűház első éle egy síkba kerüljön.

A tömítőgyűrűház célszerszámra helyezése

A tömítőgyűrűházat az első, váltó felé néző oldalával úgy kell a célszerszámra helyezni, hogy a célszerszám rögzítőcsapja (16. ábra nyíl) a jeladókerék furatába (17. ábra A) kerüljön. A tömítőgyűrűház a célszerszámon síkban feküdjön fel (18. ábra). A tömítőgyűrűházat és a tömítőgyűrű-támasztógyűrűt a három forgatófejes csavar (14. ábra D) meghúzása közben a célszerszám felületére úgy kell rányomni, hogy a rögzítőcsap ki ne csússzon a jeladó gyűrű furatából.

A tömítőgyűrűház felszerelése a motorra

A forgattyústengelyvég legyen olaj- és zsírmentes.
A motor 1. hengerét állítsuk FHP-ra.
A szerelőkészülék menetes orsó anyáját (14. ábra B) a menetes orsó végéig csavarjuk. A célszerszám menetes orsóját annyira nyomjuk befelé, hogy az anya a szerelőharangon (14. ábra A) felfeküdjön.
A szerelőkészülék harangot (14. E) úgy állítsuk be, hogy síkban lemunkált oldala a motorblokk olajteknő felöli tömítőfelülete felé nézzen.
A célszerszámot a hatlapú belső kulcsnyílású csavarokkal (15. ábra A) kb. 5 menetemelkedésnyit becsavarva rögzítsük a forgattyústengely peremen.
A tömítőgyűrűház megvezetéséhez két M7x35 mm-es csavart néhány menetemelkedés mélységig hajtsunk be a tomítőgyűrűház furatán keresztül, a célszerszám kimarásánál a motorblokkba (19. ábra).
A szerelőharangot ezek után kézzel toljuk befelé addig, amíg a tömítőajak-támasztógyűrű a forgattyústengely-peremen fel nem fekszik.
Dízelmotorra szerelésnél a szerelőkészülék fekete gömbfogantyús vezetőcsapját a forgattyús tengely furatába toljuk. A jeladó gyűrű ezáltal kapja meg a végleges felsajtolási kiinduló pozícióját.

[Figyelem! A piros gömbfogantyús vezetőcsapot (ez a benzinmotoroké!) nem szabad a forgattyústengely menetes furatába dugni! A célszerszám mindkét imbuszcsavarját kézzel húzzuk meg.]

A jeladó gyűrű felsajtolása

Az orsó anyát kézzel annyira hajtsuk be, hogy a szerelőharangon felfeküdjön, majd 35 Nm-rel húzzuk meg. A nyomatékra húzásnál a csavarorsóra a kívánt erőt csak akkor tudjuk átvinni, ha a menetet és az alátét leheletnyit megolajozzuk.
A nyomatékkal való meghúzás után a motorblokk és a tömítőgyűrűház között még egy kis légrésnek lennie kell!

A szerelőkészülék leszerelése

Ezt követően az anyát hajtsuk vissza a menetes orsó végéig. A motorblokkból a 2 vezetőcsavart és a három forgatókerekes csavart hajtsuk ki, majd vegyük le a célszerszámot. Ezt követően a tömítőajak-támasztógyűrűt húzzuk ki.

A jeladó gyűrű forgattyústengelyen elfoglalt helyzetének ellenőrzése

A jeladó gyűrűnek akkor megfelelő a beépítési helyzete a forgattyústengelyen, ha a távolság a forgattyústengely-perem és a jeladó gyűrű között (jeladógyűrű visszaállás) 0,5 mm.
Ezt az értéket méréssel ellenőrizzük!
Helyezzük a mélységmérő tolómérőt a forgattyústengely-peremére és mérjük meg visszaállást a forgattyústengely-perem és a jeladó gyűrű között.
Ha az érték jó, akkor a tömítőgyűrűház 6 db. rögzítőcsavarját – a tőmítőgyűrűház nem menetes furatain keresztül - keresztirányba váltakozva, 15 Nm nyomatékkal meghúzva hajtsuk be a motorblokkba.
Ha azonban a visszaállás túl kicsi, a jeladó gyűrűt után kell sajtolni.

A jeladó gyűrű utánsajtolása

A szerelőkészüléket a forgattyústengely-peremén ismét rögzítsük, ehhez az imbuszcsavarokat kézzel húzzuk meg, majd a célszerszámot kézzel a motorra felszerelt tömítőgyűrűházhoz toljuk.
A tengelyanyát a menetes orsón a szerelőharangon való felfekvésig kézzel hajtsuk be.
A tengelyanyát 40 Nm-rel kell meghúzni.
A jeladó gyűrű beépítési helyzetét a forgattyús tengelyen újra ellenőrizzük.
Ha a visszaállási méret még mindig túl kicsi az anyát (a készülék visszaszerelése után) 45 Nm-rel húzzuk meg.