Departronic

A Bosch 2006 óta kínálja a haszongépjármű-gyártóknak a koromszűrők (részecskeszűrő, DPF) regenerálásához kifejlesztett Departronic rendszerét.

A részecskeszűrőben lerakódott korom elégetéséhez, meggyújtásához egy küszöb gázhőmérséklet elérése szükséges. Ezt a hőmérsékletet (550–600 oC) a nagy haszongépjárművek motorjai sem tudják létrehozni városi, illetve erősen gátolt forgalmú üzemben. Szükséges tehát a DPF előtt a kipufogógáz felmelegítése. Ezt el lehet érni az égésfolyamat erőteljes elrontásával, utó- és késői befecskendezéssel, a motorterhelés külső fogyasztók rákapcsolásával történő növelésével. Ideális megoldás talán nincs, de jó kompromisszumot lehet találni. Kompromisszumot, mely csekélyebb mértékű motorikus intézkedést kíván, az olajfelhígulás minimalizálható, nem növeli meg a tüzelőanyag-fogyasztást érdemi módon. Ilyen megoldást kínál a Bosch a Departronic rendszerével: gázolaj-befecskendezés a DPF előtt található dízeloxidációs katalizátor (DOC) elé, a kipufogócsőbe. A gázolaj elégése lángban és az oxidációs katalizátorban adja a szükséges hőmennyiséget. A korábbinál kompaktabb és könnyebb Departronic-rendszer befecskendezési gázolajnyomása 8 bar, mely nyomást a tüzelőanyagadagoló-rendszer kisnyomású oldalából nyerik, így nincs szükség külön tápszivattyúra. Az öntisztuló, így karbantartásmentes rendszer 12 V és 24 V tápfeszültséggel is üzemel. A Departronic segíti a járműgyártókat, hogy teljesítsék az USA EPA07/10, Tier 4, valamint az euro VI előírásokat.

Fotó: Bosch