Denoxtronic III. generáció

A dízelmotorok emissziótechnikájában meghatározó szerep jut és nagy jövő vár nitrogén-oxidokat redukáló SCR-katalizátornak. Az Euro 6 (IV) előírásának hatályba lépésével a nitrogén-oxid-redukáló rendszerek között az SCR-technika szinte egyedülállóvá válik mind a haszon-, mind a személygépjármű-dízelmotoroknál.

A Bosch cég 2004-ben, elsőként és egyedüliként hozta piacra és gyártja az SCR-rendszerhez szükséges Denoxtronic AdBlue adagolórendszert. Idén októberben jelentették be, hogy elkészült az egymilliomodik Denoxtronic. A 2004-ben megjelent Denoxtronic1, az első generáció, aeroszol porlasztású, tehát levegővel kevert AdBlue-t juttatunk a kipufogócsőbe. A 2006-ban piacra került második generáció, a Denoxtronic2, airless porlasztású, tehát levegőtámogatás nélkül fecskendezzük be az AdBlue folyadékot. Közben megjelent a Denoxtronic2.1 típus, mely személygépjárművekre és kishaszongépjárművekre került.

A 2010. évi IAA-n mutatták be a Denoxtronic 2.2 rendszerét, a harmadik generációt. Ez alkalmas mind első, mind utólagos, ún. retrofit vagy utánépítő beépítésre, ezzel jelenleg egyedülálló az aftermarketpiacon. A DNOX 2.2 12 V vagy 24 V tápellátással is üzemel, így személygépjárműveknél is használható. Készítettek a villamos fűtésű változat mellé, a motor hűtőközegével fűtött kiviteli változatot is. A porlasztó is vízhűtésű. Az autógyártó kívánságának megfelelően az irányítóegység képezheti a motor-ECU integrált elemét, de önálló DCU-ként is megjelenhet.

A Bosch a Denoxtronic diagnosztikai és javítástechnológiáját, alkatrészkínálatát a szakműhelyek rendelkezésére bocsátja.

(NszI)

Fotó: Bosch