Fáradtságfelismerő a Boschtól

A gépkocsi-vezetői kifáradás gyakori, tragikus következménye az önkontrollal nem felügyelhető pillanatnyi elbóbiskolás vagy mikroalvás. A mikroalvás pillanatokig tartó, mély, öntudatlan állapot. Az USA közlekedésbiztonsági hivatala, az NHTSA kiderítette 2006-ban, hogy a súlyos balesetek 20%-ában a fáradtság jelentős szerepet játszott. A német Szövetségi Közlekedési Intézet (BASt) szerint ez még fokozottabban érvényes teherautókra. A hatóság vizsgálata szerint a fáradtság a második leggyakoribb baleseti ok teherautóknál a német autópályákon.

A mikroalvás veszélyének természetesen van előjele, például, ha vezetés közben úgy érezzük, hogy nehéz tartani a sávot, a sebességet, vagy gyakran félreváltunk. Az önkéntelenül lecsukódó szem, az ólomsúlyú szemhéj, a gyakori ásítás, az általános fáradtság is erre utal. A tünetek ismeretében a Bosch kifejlesztett egy detektálási módszert, amivel a vezető növekvő fáradtsága felismerhető. A fáradtság mértékét kormányzási módokkal, a kormánykerék-elfordulás szögével hozzák összefüggésbe. A jeladó adott, hiszen az ESP-rendszernek eleme. Az alvásszükséglet jellemzően rövid figyelmetlenségekben jelentkezik, melyek tipikus kormányzási mintákhoz vezetnek. Az új fáradtságfelismerő algoritmus a kormánykezelést vizsgálja, az úgynevezett „holtidőket”. A holtidőben nincs kormánymozgás, majd hirtelen korrigál a vezető – gyakran ez az alábbhagyó koncentráció jele. Ezen reakciók gyakorisága egyéb adatokkal kombinálva, úgymint járműsebesség, napszak vagy irányjelzőkar-állapot, adják a fáradtsági fok kiszámításának alapinformációit. Ha ez elér egy bizonyos értéket, akkor jelez a vezetőnek, például egy villogó kávéscsészével a kijelzőn, és kéri a vezetőt egy pihenő tartására.

A fáradtságfelismerő szoftvermodul, melynek piaci bevezetése már 2010-ben megkezdődik, személy- és kisteherautókban, a jármű különböző vezérlőegységeiben helyezhető el.(SzJ)