Off-Highway common rail

Mezőgazdasági erőgépek, építőipari gépek, ipari motorok a motorgyártás igen komoly területét képezik. Ezekre az ún. Off-Highway (OHW), tehát nem közúti alkalmazásokra is érvényben vannak emissziós előírások, így a dízelbefecskendezés technikai kihívásai ugyanolyan szigorral érintik őket, mint a közútiakat. Az autószerelők ezekkel a gépcsoportokkal is foglalkozhatnak, hiszen az alapok közösek, az elektronikusan irányított rendszerek diagnosztikájában közösek a módszerek.

A Bosch termékpalettáján három továbbfejlesztett CR-rendszer szerepel:

CRS2-11-OHW (1100 bar),

CRS2-16-OHW (1600 bar),

CRS2-18- OHW (1800 bar).

Ez utóbbi szériagyártása 2012 közepén kezdődik.

Az injektorban nyomáskiegyenlítő szelepet találunk, és kiegészítő rail-térfogatot is kiképeztek benne.

Haszongépjárművekhez és nem közúti felhasználású motorokhoz, max. 16 hengerű, 200–560 kW teljesítményhez készült a CRSN3.3 rendszer. A korábbi 1800 bar railnyomást 2000, illetve 2500-ra növelték. A nagynyomású szivattyú a személygépkocsi-technikából ismert CP4, illetve a CPN-5 szivattyúcsalád. A nagyobb üzemi nyomások ellenére, hatásfokjavulás miatt, a hatóteljesítmény nem nőtt.

Az Off-Highway szegmensben ezek a motorok, köszönhetően ezeknek az adagolóknak is, megfelelnek a TIER4 emissziós előírásnak.

A fejlődő országok piacára, Indiába és Kínába, ezeket a CR-rendszereket soros, nagynyomású, modulárisan bővíthető szivattyúkkal szállítják. Az olajkenésű CB jelű szivattyúk (CB 08, CB 18, CB 28) jobban viselik ezen országok ingadozó minőségű motorhajtóanyagait. A CB 08 1600 bar nyomású, 
60 kW-os motorhoz megfelelő, a CB 18 1600 bar nyomású, 100 kW-os motorhoz illeszthető, míg a CB 28 1800 bar railnyomást állít elő, és 200 kW-os motorteljesítményig használható.

(NszI)

Fotó: Bosch