Előfizetek 2009 december
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2009 december
A főszerkesztő üzeni

TOLLE, LEGE!

Tovább

Sokak számára bizonyára azonnal visszaköszön a cím két szava, ismerik jelentését, másokat pedig, akiknek azonnal nem ugrik be, meg kell hogy nyugtassak: nem nem egy agyafúrt vezetőtámogató asszisztens megnevezése vagy egy új kommunikációs szoftveré.

Vedd és olvasd! – hangzik latinból a magyar fordítás. A legenda szerint Szent Ágostont fordította a szent élet felé a szomszédjából áthallatszó énekhang, melynek ez volt a szövege. Isteni üzenetnek érezte, felütötte a szentírást, és ami véletlenszerűen ott a szemébe ötlött, az adta meg számára az indíttatást.

Nagy merészség a továbbiakat ehhez hasonlítanom, úgyhogy tartsunk tíz perc szünetet! (…)

Akkor most folytathatjuk.

Talán karácsony táján több időnk marad egy kis olvasgatásra, és ami megtetszik, abban elmélyedésre. Mostanában egyre többször hallom azt, hogy „tudásmegosztás”, szóval egy kis tudásmegosztásra.

Ahogy forgatják ezt a lapszámot, bizonyára sokan igen gyorsan rádöbbennek, hogy nemcsak arról van szó, hogy mesterségünk szépségeiben valami megtetszőt találnak, hanem egyenesen létkérdéseket érintenek egyes anyagok, törvények, rendeletek.

Akkor itt már fel a közellátó szemüveget, hogy kellően távolra láthassunk! Nem arról van kizárólag szó, hogy mi megy be majd a pénztárcánkba, hanem, hogy mi megy ki abból. Fiatalnak is érezhetjük magunkat, mert ismét pályaválasztásról van szó.

Számos dolog nem megy már a régi, megszokott módon tovább, amint azt a törvények és rendeletek soraiból kiolvashatjuk.

Az autó sem lesz egyszerűbb. A technika olyan sokat tud nyújtani, hogy vétek is lenne azt nem kihasználni. A fejlődő országok úgynevezett „olcsó autója” sem trabi-technika, olcsóságához mérten is hallatlanul bonyolult.

A forgalomsűrűség adta problémák, a közlekedésbiztonság, a környezetvédelem, a gazdaságosság, mind-mind megoldandó kérdéseket vetnek fel, és ezekre megvannak a válaszok. És a megtestesült „válaszok” hirtelen törnek ránk. A közelmúltban egy előadáson mutattam be az európai autógyártók dízel személyautóit, melyek az USA-ba mennek és SCR-katalizátorral tisztítják a kipufogógázt. A kivetített képeken látható volt, hogyan kell flakonból utántölteni az AdBlue-t. Rá egy hétre látom egy márkaszerviz polcán (itthon!), ezeket a flakonokat.

A napokban kaptuk a hírt, hogy az EU kötelezővé teszi a fékasszisztenst, korábban már megszületett a döntés az ESP, a keréknyomásmérés, haszonjárműveknél a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer kötelezővé tételéről. Ezek a technikák tehát általánossá válnak. És sok minden lesz hamarosan széles körben használt azon megoldások közül is, melyeket a következő oldalakon, a 2009-es év technikai újdonságainak jelöltünk meg.

Hamar összecsapnak az új ismeretek hullámai a fejünk fölött, a technika pedig szó nélkül elmegy mellettünk. Legfeljebb az ügyfél felháborodott szavát halljuk: „mi az, hogy ezt nem tudták pár perc alatt megoldani”.

Az autókkal foglalkozó szakmabeliek általában mindent tudnak hobbijukról, a pontyhorgászatról, a lovakról, vadászatról, és amikor beszélgetünk a szakmáról, szakmai képzésekről, például az Autótechnikáról, sajnos többnyire azt hallom – tisztelet a kivételnek – elege van egész nap az autóból, örül, ha kikapcsolódik. Egy megoldás van csak: a munkaidőből napi egy-két órát szakirodalom olvasására, önképzésre kell fordítani (szinte hallom a főnökök válaszát…)

Karácsony ünnepére sok boldogságot, nyugalmat, békét kívánunk! Az új évre sajnos meglehetősen keserves küzdelemre van csak kilátásunk. Mi mást kívánhatnánk, mint szerencsés megmaradást.

Tartalom