Magazin autószerelőknek, szerelés és javítás leírások, diagnosztika segédletek, a műszaki vizsga és eredetiségvizsgálat újdonságai RSS Magazin autószerelőknek, szerelés és javítás leírások, diagnosztika segédletek, a műszaki vizsga és eredetiségvizsgálat újdonságai a Facebookon Magazin autószerelőknek, szerelés és javítás leírások, diagnosztika segédletek, a műszaki vizsga és eredetiségvizsgálat újdonságai a Twitteren Magazin autószerelőknek, szerelés és javítás leírások, diagnosztika segédletek, a műszaki vizsga és eredetiségvizsgálat újdonságai videók a Youtube-on

Esettanulmány

Jel hol volt, hol nem volt!

Egy szép nyári délutánon gyerekkori barátom, egyben szomszédom kereset meg kétségbe esve, és mint mondja, kocsijuk rakoncátlan lett az utóbbi napokban. Nosza, nézzük meg!

Az autó egy Lancia Dedra 1992-es 1.6 motorkód: 835 A1.046. A hibajelenség pedig a következő: menetközben egyszer csak rángat néhányszor a motor, aztán leáll és nem indítható, csak kis idő múlva. Majd minden kezdődik elölről. Tettünk egy próbakört, és valóban kb. 10 perc után bekövetkezik a rángatás, és le is állt a motor. Megnéztem van-e szikra, kihúztam az elosztóból a trafókábelt és letesteltem, indítózáskor semmi szikra, Trafó - gondoltam, de még elhamarkodott lett volna ezt eldönteni. Kisvártatva be is indult a motor. Mivel már megint csak az van, mint az általában lenni szokott velem, hogy a kocsi szinte a nap 24 órájában használatban van, és így próbáljam meg megkeresni a hibáját. Megint csak a kapkodás!
Ennek nem lesz jó vége. Nézzük tovább, az autó állóhelyében 20-ból 20-szor indult és hosszas alapjárati járásra sem volt hajlandó megállni. A gyújtótrafó hibalehetősége járt a fejembe, tippemet a tulajdonosnak is elmondtam. Másnap a kocsi „bevetésen" volt, délután azonban csörgött a telefonom, kérték, azonnal cseréljük ki a trafót, mert ez már így nem mehet tovább, csináljunk valamit, de azonnal! Én csak erősködtem, hogy nem tudom biztosan még ennyi idő után, nem biztos hogy ez a baj. Nem baj, cseréljük ki! - ez volt a felszólítás. Belementem, cseréljük ki. Elviharzottam az autósboltba, és ugyan rossz szájízzel, de megrendeltem az alkatrészt. Amíg meg nem érkezett a gyújtótrafó, megpróbáltam elgondolkodni azon, mi lehet a megoldás kulcsa, mert azt tudtam, hogy a trafócsere nem fogja megoldani a bajt, az túl egyszerű lenne, meg nem is azok a tünetek, amire rámondaná az ember, hogy ez bizony trafóbaj! Talán a digiplex gyújtás vezérlő egysége? Utána kérdeztem, ez elég ritkán hibásodik meg, nem jellemző! A tünetek is egészen mások. Nem is telt sok időbe, amíg rájöttem, hogy hol is, illetve hogy is kellet volna elkezdeni ezt az egészet. Jellegzetes hibamegállapítás szokott lenni injektoros autóknál, hogy amikor nem indul be az autó, ellenőrizzük, van-e befecskendezés és szikra, illetve elindul-e a tápszivattyú. Azt gondoltam, hogy tuti a főtengely helyzetérzékelő a ludas! Tipikus. Csak a kapkodásban, elsőnek nem ezzel kezdtem, hogy megnézzem, amikor nem indul, hogy van-e befecsi és szikra együtt. A vadi új trafó beépítése utáni próbaút majd, hogy nem meglepetést okozott. Mert, ahogy vígan kocsikáztunk és vártuk, hogy jelentkezzék a hiba, nagyon hosszan kellett várnunk. Amikor már majdnem rámondtam az áment, hogy mégiscsak trafós volt, rángatás, és megállt az autó. Nem nyert! De most volt lehetőségem arra, hogy megnézzem, van-e befecskendezés, illetve szikra együtt. Leszereltem a levegőszűrő házat, hogy lássam a befecskendező szelepet, és kihúztam a trafókábelt és letesteltem. Indítózáskor se szikra, se befecskendezés és az „ac-pumpa” is néma volt. Meg is érkeztünk a hiba eredeti lelőhelyére! Megmozgattam a jeladó kábelét, és szemügyre vettem a csatlakozási pontját, ami az újjal vetekedett, itt nem lehet baj gondoltam. Azt már biztosra vettem, hogy a trafót fölöslegesen cseréltük ki, én megmondtam! Sikerült szereznem egy jeladót, egy használtat másnapra, de nem tudtam, hogy jó-e. Tuti biztosra akartam menni, hogy tényleg a főtengelyhelyzet érzékelő a baj. Fölszerelkeztem egy sima bicikli dinamóval, ez lesz a jelgenerátorom. Jó volna egy mobil oszci, de az nincsen, ezért egy led-es próbalámpával helyettesítem. Fölkerekedtünk ismét próbaútra, nem is kellet ezúttal messzire menni, már jött is a jól ismert rángatás és leállás. Megpróbáltam kiszerelni a jeladót, nagy nehezen kis jött, ám ekkor jött a nem várt meglepetés: a használt jeladó formájában és kinyúló pólus-csapjában különbözött az eredetitől
Így hát visszaraktam a régit, és a kocsi pöccre indult. Elindultunk újra, kisvártatva megint rángatás és le is álltunk, ám most már célzottabban kerestem a hibát, széthúztam a főtengelyjeladó csatiját, és az ECU felé menő részébe becsatlakoztattam a bicikli dinamót. Levettem a levegőszűrő fedelet és kihúztam a trafó kábelt és testre tettem, majd a gyújtás ráadás követően megpörgettem a dinamót, azonnal lett szikra és befecskendezés is! Itt lesz a gond, akkor már tudtam! A led-es lámpát kötöttem be a csati közé, indítózáskor nem volt jel és ezzel együtt, se szikra se befecskendezés. Egyszer csak lett, hol volt, hol nem volt jel! A lámpát hagytam úgy, ahogy bekötöttem. Hazafelé úton még egyszer eljátszottuk ezt, és akkor sem villogott a led-es lámpa, majd kisvártatva beindult a kocsi, ilyenkor villogott. A hazaérést követően még alapjáraton járatva figyeltem a led-es lámpa villogását, hogy hátha megszűnik így is a jel, de nem! Másnap elmentem az autós boltba és megrendeltem a jeladót. Délutánra meg is jött, én ott helyben egy multiméterrel megmértem a jeladó ellenállását. Ennek 680 +/- 10 ohmosnak kell lennie. Ez annyi is volt. Gyorsan elviharoztam, és beszereltem. Próbaútra indultunk, nem állt le a motor, nem rángatott, ez volt hát a baj, a főtengely helyzetérzékelő időszakos meghibásodása. Álló helyében nem produkálta a hibát, ezért menni kellet vele, hogy előjöjjön, és ez így hosszadalmas volt, pláne úgy, hogy a hibakeresés alatt a kocsit használták, még ilyen lehetetlen állapotában is! A trafó cserét a kapkodás és meggondolatlanság számlájára írtam! A kapkodás mindig csak fölösleges alkatrész, alkatrészek cseréjét fogja eredményezni! Figyeljünk rá oda nagyon! Ne hagyjuk magunkat mások miatt kapkodásba hajszolni, mert annak soha nincsen jó vége! Cikkemmel erre szerettem volna felhívni a figyelmet!
 

Eddig nem érkezett hozzászólás ehhez a cikkhez.

Amennyiben Ön is szeretne hozzászólni cikkeinkhez regisztráljon, majd jelentkezzen be az oldalra.